Ann Werner har forskat vid Tema Kultur och samhälle vid Linköpings universitet och i höst jobbar hon som lektor vid Södertörns Högskola. Resultatet bygger på intervjuer med ett 20-tal högstadietjejer i en mellanstor stad i Sverige under 2006. Där har vi ett statistiskt underlag som heter duga!!
Men självklart är undersökningen missvisande. Det är allmänt känt att det finns en lång rad faktorer som har mycket större betydelse för identiteten. Här följer en förkortad och förenklad sammanställning av de viktigaste faktorerna:
- Kvinnors identitet formas främst av klimatet. För 18 år sedan existerade inte de grava klimatproblem som vår planet idag lider av. På den tiden var det ozonhålet som präglade kvinnors identiet. Ozonhålet har nu flyttat till Mars och präglar kvinnors identitet där. Eller om det var Venus.
- Kvinnors identitet formas därefter av social ingenjörskonst. Det är en himla tur att makarna Myrdal konstruerade rimliga levnadsformer för svenska familjer på 30-talet. Kris i befolkningsfrågan var en kioskvältare i flickrummen ända in på 50-talet.
- Slutligen formas kvinnors identitet av reklamen för mensskydd. Därför är också kvinnors mens numera blå, alla kvinnor har kritvita byxor och är totalt fokuserade på att hålla de vita byxorna fläckfria. Därtill är de alltid lite ledsna innan de applicerat mensskyddet och därefter mycket, mycket lättade och glada, går på fest, slänger med håret och kramas med barn och pojkvänner. Det är också pga mensskyddsreklamen som inga kvinnor lever längre än till menopausen. Ja, alltså de existerar men de har ingen identitet.
Instämmer!
SvaraRadera